Să te decizi între un hardtop sau un soft top pentru mașina ta poate fi dificil deoarece ambele componente vin cu avantaje și dezavantaje. Atât un hardtop cât și un soft top îți pot îmbunătăți semnificativ experiența condusului și folosirii mașinii tale. În acest articol îți vom prezenta aspectele esențiale pe care ar trebui să le iei în considerare înainte de a achiziționa un hardtop sau un soft top.
Pick-up-ul tău are nevoie de protecție deoarece în față adversităților naturii, bena poate afectată foarte rapid, iar în cel mai rău caz pot apărea probleme la integritatea întregii mașini. Vremea rea precum ploaia, zăpada, gheața și chiar soarele puternic pot afecta uneltele pe care le transporți dacă nu ai un hardtop instalat.
Hardtop-ul este considerat o suprastructură a mașinii, denumită și cabină, ce se montează pe mașinile pick-up sau cu benă.
Avantajele unui hardtop
Dacă alegi să îți accesorizezi automobilul cu un hardtop, te vei bucura de următoarele avantaje:
- Durabilitate: Comparabil cu un soft top, putem spune că hardtop-ul este în mod clar opțiunea mai durabilă. Acestea sunt solide și pot rezista daunelor semnificative care în mod normal, ar afecta blatul moale al unui soft top. Deci hardtop-urile pot fi considerate o investiție pe termen lung, deoarece vor rezista mai mult în general, și nu vor necesita mentenanță constantă.
- Izolație: Imaginează-ți că ai conduce cu un soft top iarna, cel mai probabil temperatura din interiorul automobilului va fi mai rece decât preferi. Un hardtop este în mod natural mai izolant, astfel încât să poți păstra căldura în autoturism. În mod similar, căldura de afară resimțită vara, va intra mai greu, oferind astfel un mediu plăcut. Izolația îți oferă și un interior mult mai silențios în timp ce conduci.
• Spațiu de depozitare pe raftul de acoperiș: Odată cu instalarea hardtop-ului vei obține un spațiu de depozitare pe acoperișul acestuia, dacă decizi să optezi și pentru barele longitudinale necesare acestui lucru. Trebuie să recunoaștem că echipamentele de exterior, cum ar fi bărcile, nu încap în interior deci va trebui să găsești metode alternative de transportare. Alte articole pentru care este posibil să ai nevoie de un raft pentru acoperiș instalat pe hardtop, sunt bicicletele și corturile.
- Securitate: hardtop-urile vin și cu funcția de securitate. Aceasta înseamnă mai multă protecție pentru orice obiecte de valoare pe care le depozitezi în mașină. Un hardtop este mult mai dificil de penetrat comparat cu un soft top.
• Reduce rezistența vântului: Dacă îți instalezi un hardtop vei observa că acesta reduce considerabil rezistența vântului, și prin urmare reduce consumul de combustibil. După instalare va acoperi autovehiculul în așa fel încât va împiedica vântul să îl blocheze în mers.
Dezavantajele unui hardtop
Deși hardtop-urile au cu siguranță multe de oferit, există câteva dezavantaje de care ar trebui să fii conștient înainte de a achiziționa unul. În continuare îți vom prezenta dezavantajele posibile ale unui hardtop:
- Dificil de demontat: Dacă vei alege vreodată să îți schimbi tipul de acoperiș din orice motiv, detașarea unui hardtop poate fi un pic dificilă. De obicei, este nevoie de două persoane pentru a-l demonta, având în vedere dimensiunea mare a acoperișului. Când este timpul să îl montezi la loc, procesul este chiar mai dificil decât îndepărtarea, deci trebuie să fii pregătit dacă intenționezi să îți demontezi hardtop-ul.
• Înlocuire costisitoare: Un hardtop te va ține mult mai mult decât un soft top, dar dacă vine vremea să îl înlocuiești cheltuielile pot fi destul de mari.
- Spațiu de depozitare: În cazul în care decizi că vrei să treci la un soft top sau pur și simplu să conduci fără vreo cabină pentru o vreme, vei avea nevoie de un loc unde să depozitezi hardtop-ul. Dacă un soft top se poate rabata și depozita ușor, hardtop-urile sunt rigide și mari.
Procesul de instalare al hardtop-ului
Instalarea hardtop-ului începe cu pregătirea patului, urmată de montarea propriu zisă. Montarea hardtop-ului se face cu geamul din spate deschis, conform manualului de utilizare.
Patru oameni ar trebui să monteze hardtop-ul, astfel încât distanța dintre cabină și hardtop să fie în concordanță cu distanța dintre cabină și patul camionului și să se completeze vizual.
Dacă hardtop-ul nu este poziționat corect, adică prea aproape de cabina vehiculului, hayonul „împinge” împotriva geamului din spate al vehiculului, ceea ce poate provoca probleme cu deschiderea și închiderea geamului din spate al hardtop-ului și poate duce la deteriorarea geamului, a hardtop-ului sau a vopselei de pe luneta vehiculului.
Colțurile inferioare ale hardtop-ului de lângă geamul din spate nu pot fi în contact direct cu suprafața platformei.
Dacă este necesar, hardtop-ul trebuie întins în secțiunea sa din spate, astfel încât unghiurile să se potrivească bine cu platforma vehiculului. După poziționarea corectă, poți începe să înșurubezi clemele de montare folosind o cheie dinamometrică cu o forță setată așa cum se specifică în manual.
Etanșarea lunetei trebuie făcută pe marginea dispozitivelor de protecție pentru apă, montate anterior. Dacă este necesar, poți tăia sigiliul în exces astfel încât partea inferioară să atingă podeaua patului.
Toate hardtop-urile sunt montate din fabrică pe cadre de susținere care reflectă exact patul vehiculului și piesele mobile, cum ar fi clapele laterale / geamurile și luneta. Acestea sunt verificate și reglementate înainte de ambalare. Pick-up-urile sunt vehicule comerciale, astfel încât producătorii permit diferențe dimensionale, de ex.: diagonalele patului camionului pe vehicule de aceeași marcă pot varia până la câțiva milimetri.
Prin urmare, în cazul în care zăvoarele hayonului (stânga, dreapta, ambele) nu se închid corespunzător, reglați tijele sau pozițiile halterului. Poziția corectă a hardtopului afectează, de asemenea, acest lucru.
Cele mai frecvente greșeli de instalare a hardtop-ului:
Unele dintre erorile care trebuie evitate sunt prezentate mai jos. Acestea rezultă din etapele de instalare descrise mai sus:
• Nu există folie de protecție pe marginile patului camionului;
• Nu există conexiune a cablajului electric;
• Poziția greșită a hardtop-ului (înclinare) pe platformă;
• Nu există instalare de protecție împotriva apei hayonului;
• Cleme strânse prea mult (micro-cauciuc zdrobit);
• Nicio reglare a tijelor și zăvoarelor după instalare (dacă este necesar);
• Deteriorarea stratului de vopsea;
În timpul verificării standard, la fiecare 30.000 km cel puțin, hardtop-ul ar trebui, de asemenea, să fie supus unei inspecții scurte. Acest lucru înseamnă că trebuie verificate următoarele:
- poziționarea și strângerea corectă a clemelor de montare și a sistemului de zăvoare;
- tiranții trebuie verificați pentru deschiderea și închiderea fără probleme a geamului din spate și a clapelor / geamurilor laterale
- Lista operațiunilor este descrisă în detaliu în cartea de garanție.
În concluzia, toate autoturismele de tip pick-up necesită protecție pentru benă. Cei care folosesc bena des ca și spațiu de depozitare și încărcare își vor dori să o protejeze în fața intemperiilor sau încercărilor de efracție, deci se vor îndrepta spre o soluție de protecție și închidere a acesteia.